Näytetään tekstit, joissa on tunniste sovellettua. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sovellettua. Näytä kaikki tekstit

Yhtenä kappaleena


Tänään valmistui vihdoin ja viimein tyttären paita, minun ensimmäinen paidantekeleeni koskaan! Itse neuletyö tuli valmiiksi jo aikaa sitten, mutta tänään päättelin ja ompelin. Tein paidan Kerällä-kirjan Yhtenä kappaleena-ohjeen mukaan tai mukaillen. Miten sen nyt ottaa.

Ohje on alun perin villalangalle, mutta minä olin hipelöinyt ja sitten ostanut tapojeni vastaisesti puuvillalankaa ja päätin käyttää sen tähän paitaan. Paidan lankana on Rowan Softknit Cotton. Sitä oli kyllä mukava neuloa ja paitakin tuntuu kivalta. Mutta siihen tämä sitten jääkin, olen meinannut useamman kerran purkaa ja polttaa koko tekeleen. (Liina kommentoi suunnitelmaani; ”Mitä purkamaan, jos aiot kuitenkin polttaa.” ) Mokasin laskiessani silmukkamäärää uusiksi ja hihoista tuli noin 10 senttiä liian pitkät. Kaula-aukon silmukat muunsin oikein, mutta johtuneeko langasta, että aukko venyy ja vanuu ja paita meinaa luisua lapsen lantiolle.


Siinä vaiheessa, kun minun olisi pitänyt alkaa nypertää epäonnentekeleen sivusaumoja yhteen totesin, että kun minulla kerran on ompelukone, joka vielä hurisee huollon jäljiltä kuin unelma, minä käytän sitä. Sivusaumat on siis vetäisty yhteen koneella. Ja kun tuolle tielle lähdin, saumuroin hihat lyhyemmiksi. Lopputulos oli hihojen osalta tosi ruma ja siksi ompelin hihansuuhun vielä käänteen. Kaula-aukolle oli myös pakko tehdä jotain. Annoin lapsukaisen valita nappikaupasta mieluisat napit ja ompelin ne olkapäille kuromaan kaula-aukkoa pienemmäksi.

Ohjeen malli oli kuitenkin sillä tavalla mukava, että voisin hyvinkin tehdä sen pohjalta paidan myös itselleni, mutta villalangasta ja ehkä hihoja muotoillen. Eikä tämä kohderyhmäkään nyt näytä järin kärsivän.


Skaalaamisesta

Taisin mainita, että jouduin käyttämään hieman matematiikkaa Boxyn kanssa.

Käytännössä se tarkoittaa, että kerroin silmukkamäärät kertoimella 0,81 (puikolla oli 300 silmukkaa, ei ohjeen vaatimaa 370 kappaletta). Hartiamuotoiluissa piti kuitenkin miettiä vähän enemmän.

Päädyin lopulta piirtämään toisen hartian ihan auki:

Alla alkuperäinen, yllä skaalattu versio

Vaaleampi sininen on kaula-aukon muotoilua, tummempi lyhennettyjä kerroksia hartialinjan aikaansaamiseksi. Toinen hartia oli käytännössä peilikuva.

Takakappaleessa moinen ruutupiirustusten teko ei oikein ottanut sujuakseen, ehkä siksi, että sillä hetkellä toisella puolella huomiotani yritti saada lapsi, toisella mies. Laitoin silmukkamerkit kaula-aukon silmukoiden molemmin puolin ja neuloin muotoilut vähän omasta päästä sillä ajatuksella, että lopputuloksessa kerroksia ja silmukoita on oltava yhtä monta kuin etukappaleen puolella.

Tämän voisi varmaan tehdä fiksumminkin, mutta olen kohtuullisen ylpeä siitä, että ite tein silti.